سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
سخن از غیرت :: سبک برتر

سبک برتر

سبک برتر

سبک برتر

سخن از غیرت

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۵۸ ب.ظ


امام صادق(علیه السلام) فرمود کسی که غیرت نداشته باشد(إِذَا لَمْ یَغَرِ الرَّجُلُ فَهُوَ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ) الکافی ج 5 ص 536 معلوم می‌شود که روح او چپه شده است یعنی حالت انسانیت خودش را از دست داده است یعنی مسخ شده است. چطور آدم بی غیرت می‌شود؟ امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید اگر در یک خانه زدند و رقصیدند و افرادی را هم جمع کردند صاحبخانه دیگر روحیه تعصب و غیرتش را از دست می‌دهد یعنی نوازندگی و خانه را تبدیل به عیاشی کردن، غیرت را از بین می‌برد. عده‌ای را در جنگ اسیر کردند و نزد پیغمبر آوردند حضرت برای آنها دستورات حادی نوشت غیر از یکی از آنها که فرمود این آزاد بشود گفتند آقا چرا اینرا آزاد می‌کنی؟ گفت خداوند از طریق وحی به من فرمود که این آدم با غیرتی است و با تعصب است اینرا آزاد کنید این اسیر هم گفت اگر دین شما اینقدر دین ارزشهاست که حتی دشمن با غیرت و با تعصب و با سخاوت را مورد لطف قرار می‌دهد من این دین را قبول دارم شهادتین را گفت و یکی از یاران خالص پیغمبر شد و در یکی از جبهه‌ها هم شهید شد.
بسیاری از دسته گل‌هایی که آب می‌دهند این است که می‌گویند ما خواهر و برادر هستیم اول یک خورده تعصب دارد بعد یک ذره یک ذره قصه شل می‌شود بعد به عناوین. . . امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: (یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِی الطَّرِیقِ أَ مَا تَسْتَحْیُونَ) الکافی ج 5 ص 536- شنیده‌ام توی خیابانها و کوچه‌ها خانم هایتان با مردهایتان قاطی هم راه می‌روند خجالت نمی‌کشید؟ ! غیرتتان رفت؟ در حدیث دیگر فرمود: (أَ مَا تَسْتَحْیُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَکُمْ یَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ یُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ) الکافی ج 5 ص 537- خانم هایتان وارد بازار و خیابان می‌شوند، (علوج) یعنی مرد خوش هیکل، یعنی دخترها مزاحم مردها می‌شوند بعد فرمود(أَ مَا تَسْتَحْیُونَ) اینقدر بی غیرت شده‌اید؟
در حدیث داریم که پیغمبر هفت گروه را لعنت کرد یکی فرمود: (الْمُتَغَافِلُ عَنْ زَوْجَتِهِ وَ هُوَ الدَّیُّوثُ) مستدرک‏الوسائل ج 14 ص 291 کسی که نسبت به خانمش بی خیال است با کی می‌اید با کی می‌رود با کی می‌خندد، نمی‌گویم به خانمتان سوء ظن داشته باشید اما اینکه خانم‌تان سوار هر ماشینی می‌شود با هر کسی صبحت می‌کند، بعد فرمود(وَ هُوَ الدَّیُّوثُ) رسول خدا فرمود دیوث کسی است که نسبت به اهل و عیالش غیرت نداشته باشد گاهی هم دستور به بی غیرتی می‌دهد که الحمدالله در ما نیست اما داریم که به دخترش می‌گوید بلند شو و پیش اینها فلان حرکت را انجام بده که این خیلی زشت است.
 امام صادق(علیه السلام) فرمود سه دسته روز قیامت خیلی گرفتار هستند یکی‌شان این است کسی است که(یَجْتَمِعُ النَّاسُ فِی بَیْتِهِ عَلَى الْفُجُورِ وَ المَرْأَةُ تُوطِئُ فِرَاشَ زَوْجِهَا) مستدرک‏الوسائل ج 14 ص 291- مردم را توی خانه جمع می‌کند تا سکس‌ها و ویدئوها و. . . خانه‌اش را عیاش خانه کرده است برای دیگران و معرکه گردان است موسس است گاهی آدم خودش گناه بکند آسان است و گاهی هم بانی گناه می‌شود(قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ نِعْمَتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیْرَتِه‏) وسائل‏الشیعة ج 15 ص 251- امام علی(علیه السلام) غیرت مرد به قدر غیرت او است، خداوند افراد غیور را دوست دارد انسان باید بی خیال نباشد بداند که اطرافیان خانمش چه افرادی هستند یکوقت ممکن است آلوده خانه‌ای باشد مرکز فساد باشد و این پول با چه قیمتی تمام می‌شود مردهایی که خانم‌شان کارمند هستند محیط سالم باشد حالا بسیاری از جاها زن و مرد هستند اما محیط سالم است خوب الحمدالله.

درسهایی از قرآن 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۰۶
سبک برتر

نظرات  (۱)

۲۰ آذر ۹۲ ، ۲۱:۴۶ پاتوق ماه عسل...
شیخ بهاء الدین عاملی در یکی از کتاب های خود می نویسد : روزی زنی نزد قاضی شکایت کرد که پانصد مثقال طلا از شوهرم طلب دارم و او به من نمی دهد . قاضی شوهر را احضار کرد و او طلب خود را انکار نمود یا فراموش کرده بود . قاضی از زن پرسید : آیا بر گفته ی خود شاهدی داری ؟ زن گفت : آری ، آن دو مرد شاهدند .
قاضی از گواهان پرسید : گواهی دهید زنی که مقابل شماست پانصد مثقال ار شوهرش که این مرد است طلب دارد و او نپرداخته است .گواهان گفتند : سزاست این زن نقاب مقابل صورت خود را عقب بزند تا ما لحظه ای وی را درست بشناسیم که او همان زن است ، تا آنگاه گواهی دهیم .
چون این زن سخن را شنید بر خود لرزید و شوهرش فریاد برآورد شما چه گفتید ؟ برای پانصد مثقال طلا ، همسر من چهره اش را به شما نشان دهد ؟! هرگز! من پانصد مثقال خواهم داد و رضایت نمی دهم که چهره ی همسرم در حضور دو مرد بیگانه نمایان شود . چون زن آن جوانمردی و غیرت را از شوهر خود مشاهده کرد از شکایت خود چشم پوشید و آن مبلغ را به شوهر بخشید
چه خوب بود آن مرد باغیرت ، امروز جامعه ی ما را هم می دید که زنان نه برای پانصد مثقال طلا و نه حتی یک مثقال نقره ، چگونه رخ و ساق به همگان نشان می دهند و شوهران و پدران و برادرانشان نیز هم عقیده ی آنهایند و در کنارشان به رفتار آنان مباهات می کنند !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
وبلاگافکت نوار وضعیت